Begin van mijn Duitse avontuur - Reisverslag uit Bielefeld, Duitsland van Lisanne Bakker - WaarBenJij.nu Begin van mijn Duitse avontuur - Reisverslag uit Bielefeld, Duitsland van Lisanne Bakker - WaarBenJij.nu

Begin van mijn Duitse avontuur

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

07 Maart 2016 | Duitsland, Bielefeld

Zaterdag 5 maart, de dag van vertrek, was na weken van mailtjes en telefoontjes om dingen te reageren (eindelijk) aangebroken. De koffers en tassen waren ingepakt en de reis naar Bielefeld kon beginnen. Samen met mijn ouders kwam ik na tweeënhalf uur kwamen we rond één uur in de stad aan. Om vier uur had ik met de vrouw, waarbij ik nu op de bovenverdieping woon, afgesproken, dus we hadden nog een paar uurtjes om in de stad rond te kijken. Voor de winkelliefhebbers is Bielefeld echt een aanrader: grote winkels van soms wel vier etages. Opvallend veel en grote kledingwinkels, contrast met de vele bedelaars die langs de straat zaten.

Om vier uur zijn we naar mijn 'nieuwe huis' gegaan. Na de kennismaking en koffiedrinken (dat gebeurt hier bij elke gelegenheid, de hele dag door) ben ik met mijn gastvrouw naar een babyshower gegaan. Mijn ouders zijn toen aan de terugreis begonnen. Op de babyshower waren veel mensen uit de kerkelijke gemeente waar ik deze weken kerk. Er werden spellen met het stel gedaan die een baby krijgen, samen gebeden, gezongen en gegeten. Voor mij was dit direct een mooie vuurdoop voor mijn Duits.


Zondag 6 maart zijn we 's morgens naar de kerk geweest. Na de kerkdienst is het hier de gewoonte dat er met de hele gemeente koffiegedronken wordt, erg gezellig! Na die tijd heb ik met bekenden van de babyshower gegeten. 's Middags zijn we naar een ruïne van een burcht geweest. Hier hebben we gewandeld en er waren verschillende punten waar je een mooi uitzicht over Bielefeld had.

Vandaag, maandag, was mijn eerste schooldag. De schooldag begint hier om acht uur. Na alle papieren ondertekend te hebben van de George Müller Schule en zij die van mij, heb ik een rondleiding door de school gehad. Er is een voorschoolse opvang, een kleuterschool, basisschool en een Gesamtschule (Pieter Zandt bij ons). De gebouwen van de GMS zijn door Hitler gebouwd als kazernes en na de oorlog zijn deze omgebouwd tot protestantse scholen. Na de rondleiding heb ik kennisgemaakt in de klas waar ik komende dagen stageloop. Daarna heb ik in een 3e klas (groep 5 in Nederland) geobserveerd hoe een Duitse les eruit ziet. De kinderen hebben in de klas ieder voor zich een vak waar alle schriften en boeken van zich liggen. Bij elke leswisseling lopen alle leerlingen tegelijk door de klas om de boeken om te ruilen. Opvallend is dat de leerkrachten hier veel minder streng zijn als het om stil zijn gaat. De school is of om half 12 of om kwart over 1 uit. Daarna is er een middagprogramma waar leerlingen extra uitleg krijgen over de lesstof die ze die morgen niet goed begrepen hebben.

Soms is het nog zoeken naar woorden, maar het Duits went snel. Voordeel als je alleen als Nederlander tussen alleen maar Duitssprekende mensen bent: je moet alles in het Duits zeggen en dan gaat het leren ook snel.

Liebe Grüße aus Bielefeld
Lisanne

Tags: GMS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 29 Feb. 2016
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 1214

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 23 April 2016

Bielefeld

Landen bezocht: